Reisebrev fra Markus

Denne helgen reiste jeg og treneren min Javier til Danmark for å spille en U15 turnering. Jeg har spilt fire M turneringer i Danmark denne sesongen men dette var min første Elite turnering. Jeg har sett veldig fram til turneringen de siste ukene og var veldig motivert for å gjøre det bra. Samtidig var jeg nervøs. Du vet jo ikke helt hvilket nivå de andre spillerne har når du nettopp har rykket opp en klasse. Og alle mener U15 E klasse i Danmark er en av de beste i Europa. Da er det godt å ha en erfaren spiller og trener som Javier på sitt lag. Det å spille denne turneringen samt at Javier ble med har vært som en premie for alle de M turneringene jeg har spilt for å samle nok erfaring og poeng til å bli elite spiller.

I turneringen spilte jeg alle 3 kategorier. Som vanlig kom det beste spillet og de best resultatene i singel. I mix og double fikk jeg smertelig erfare hvor stor forskjell det er å spille med en ny makker kontra å spille med en du kjenner. Jeg spilte helt greie kamper men motstanderne var bare mye bedre samspilte. På dette nivået tror jeg det utgjør en stor forskjell.

Jeg fikk en vanskelig pulje i single hvor jeg var i gruppe med 2 seedet. I den første puljekampen hadde jeg kontroll hele veien og vant greit i to sett. Den andre puljekampen mot Phillip ble litt vanskeligere som forventet. Jeg åpnet aggressivt og bra med å få en ledelse på 4-5 poeng som Phillip aldri helt klarte å ta igjen. I 2 sett var det helt jevnt opp til 11 hvor jeg mistet totalt konsentrasjonen og taper settet klart. I tredje og avgjørende sett var det helt jevnt opp til 17-17 hvor jeg heldigvis klarer å skape en liten luke på en 2-3 poeng som sikrer meg seieren. For meg ble dette en jevn, spennende og god kamp. Akkurat den type kamp jeg drar til Danmark for å spille.

Kvartfinalen var mot en spiller fra Odense og som forventet fikk jeg en skikkelig slitekamp. Jeg kjente den forrige singel kampen godt i beina kan du si. Siden vi viste jeg var sliten ble strategien å forsøke å avgjøre kjapt. Vi tok våre sjanser, spilte aggressivt og tok noen enkle raske poeng. Vi lyktes med strategien og tok kampen hjem i to sett. Dette ga meg selvfølgelig god selvtillit før søndagens semifinaler. Nå var det tid for sushi og en rolig kveld på hotellet etter en lang men deilig dag i hallen.

Før semifinalen var jeg veldig spent og nervøs men rolig. Igjen var det ekstremt godt å ha Javier på stolen bak meg. Gjennom hele turneringen brukte vi masse tid til å forberede oss foran hver kamp. Javier filmet og studerte alle motstanderne mine grundig i deres andre kamper og basert på dette laget vi strategier og planer for spillet mitt. Det sammarkus2me gjaldt semifinalen.

I semifinalen klarte jeg å spille sikkert med ekstremt få upressede feil og tok hjem første sett 23-21. I første del av andre sett fortsatte jeg med det sikre spillet. Samtidig merket jeg at Frederik (nr 5 på E ranking listen) begynte å se litt sliten ut så her var det bare å kjøre opp tempoet og spille lange ballvekslinger. Tilslutt hadde jeg en luke hvor jeg ledet 17-5. Da mister jeg igjen litt fokuset men klarer å vinner kampen med 21-14.

Så var jeg klar for min første finale i min første elite turnering. Noe jeg absolutt ikke hadde forventet men der var jeg. I finalen ble det jevnt, spennende og hardt i begge sett. Jeg startet, som jeg ofte gjør, ganske dårlig og lå under med 11-6. Ingen krise. Skjer jo litt for ofte… Etter pausen fikk jeg i gang mitt spill men luken var dessverre for stor. Jeg ender opp med å tape settet 21-18. Surt! I andre sett spilte vi jevnt hele veien og jeg ledet 11-10 til pause. Etter pause skifter Mads spillestil. Han setter opp tempoet og spiller veldig aggressivt. Det passet i grunn meg godt og vi fulgte hverandre helt opp til 19-19. Da spiller Mads to meget raske og gode vekslinger og jeg ender med å tape 21-19. For meg var det veldig skuffende å ikke kunne gå hele veien når vi var kommet så langt.

I helgen har jeg har merket stor forskjell på de beste spillerne her i Elite klassen og i M klassen. Det er også deilig å se at spillet mitt nå er på samme nivå som noen av de beste elite spillerne. Noe jeg vet jeg kan takke time etter time med teknikktrening hos Javier i Buehallen for.

Resultatet i helgen betyr mye for meg da hovedmålet i en ellers litt kjedelig sesong var å bli elite spiller, samt å bli det så tidlig i sesongen at jeg fikk spille noen gode elite turnering. Det betyr også at jeg vet og stoler på at den treningen vi gjør nå i Bergen er riktig for meg. Dette var vår andre gode badminton helg på rad da vi hadde en fantastisk helg forrige uke også da laget vårt vant første divisjon. Er utrolig stolt av det laget! Jeg skal som alltid gjøre mitt beste på trening allerede i morgen og gleder meg til å spille gode kamper med U17 laget i England neste helg.

Markus Barth

På flyplassen i København