NM Senior 2014

En tropp bestående av seks av klubbens unge og lovende seniorspillere deltok helgen 31.januar til 2.februar i Norgesmesterskapet for senior som ble avholdt i Kristiansand. Troppen besto av Hege M. Ulstein, Malin H. Skeie, Sigbjørn Honve, Petter Polden, Kristoffer H. Danielsen og Jørgen Rosenlund.

Hele tre av spillerne var NM-debutanter – Malin, Sigbjørn og Petter.

Fredagen besto av innledende runder, og først ut var mixdoubler – her stilte Sigbjørn/Malin og Jørgen/Hege. Sigbjørn og Malin fikk en tøff kamp i første runde, mot seedete Marit Ulmo/Kato Lambrechts, men gjorde en hederlig innsats, og tapte 21-15, 21-11. Jørgen og Hege lyktes i sin kamp med å slå Marie og Erik Wåland 21-17, 28-26, som var noe jevnere enn publikum kanskje hadde godt av. Senere på dagen tok også Jørgen og Hege seg videre til kvartfinalen i mix, ved å slå Solvår og Sturla Flåten Jørgensen 18-21, 21-15, 21-17.

I damesingle hadde Malin vært meget uheldig med trekningen, og møtte regjerende norgesmester Cathrine Fossmo i første kamp. Malin kjempet allikevel svært godt, og kunne etter flere svært gode ballvekslinger skilte med å ha tapt 21-4, 21-9. Hege hadde en mulighet til å ta seg videre da hun møtte Charlotte Leinan fra Mehamn, men endte opp med å tape 21-10 i tredje sett.

Bergen hadde fire utøvere med i herresingle – og i første runde var Petter heldig/uheldig med å få walkover-seier mot sin oppsatte motstander. Neste kamp bød på medaljekandidat Carl Christian Hem. Motstanden ble for stor, og Petter tapte 21-9, 21-9. Både Kristoffer og Sigbjørn hadde trukket motstandere de med toppspill hadde anledning til å slå, men begge tapte jevne to-settere mot henholdsvis Simen Lian Hansen og Thomas Berge. Med litt mer trening er gutta videre til neste runde allerede i neste års NM! Jørgen sto som seedet over første runde, og møtte tidligere nemesis Øystein Larsen til kamp i andre runde. Her vant han 21-14, 22-20 og var klar for åttedelsfinale på lørdagen.

Det var flere gledelige resultater i fredagens herredoublespill da Jørgen med makker Sondre Flåten Jørgensen slo et par fra Karmøy i første runde, mens Petter og Sigbjørn vant sin kamp mot et par fra Kristiansand. Dermed var begge parene klare for åttedelsfinale på lørdagen. Kristoffer fikk derimot en tøff oppgave mot Kato Lambrechts/Eirik Paulsen med sin makker Tommy Abrahamsen.

På lørdag var dermed beholdningen slik:

Bergen hadde spillere i 4 kategorier på lørdagen – Hege/Malin i damedouble, Petter/Sigbjørn og Jørgen/Sondre i herredouble, Hege/Jørgen i mix, og Jørgen i single.

Damedoublen til Hege og Malin ble for tøff, da jentene tapte 21-9, 21-15 mot Syvertsen/Skaug fra Moss etter mye godt spill.

Jørgens åttedelsfinale mot Torjus Flåtten fra Pillarguri endte med seier 21-17 i tredje sett, i en kamp som slet på kreftene til lagets ”veteran” på 25 år. Jørgen var dermed klar for kvartfinale mot 2.seedete Steinar Klausen. Her sa det bom stopp.

Deretter var det kvartfinale i mixdouble der Hege og Jørgen møtte på de eventuelle vinnerne Jim Ronny Andersen og Helene Abusdal. Forrige setning bekrefter at oppgjøret endte i tap.

Bergens siste sjanse til medaljer var dermed i herredouble – men det var ingen kjære mor. Jørgen og Sondre ble regelrett feid av banen av bronsevinnerne Peter Rønn Stensæth og Vegard Rikheim, mens Petter og Sigbjørn tapte mot landslagsspillerne Magnus Christensen og Johannes Hagen. Det er verdt å nevne at Sigbjørns svippserver ved en rekke anledning satt landslagsspillerne fullstendig ut av spill. Noe å bygge videre på?

Det ble altså ingen medaljer på Bergen BK i årets NM, men det var ikke innsatsen det sto på. To femteplasser – i singel og mix, var beste resultat. Allerede neste år er det muligheter til igjen å kjempe om de største plasseringene…