Bergen BK beholdt plassen i eliteserien

Eliteserielaget til Bergen BK avsluttet sesongen 5.april da de spilte om å unngå nedrykk i finalerunden i Kristiansand.  Vera Ellingsen, Sigbjørn Honve, Kenneth Larsen, Morten Oterhals, René Rist, Jørgen Rosenlund, Malin Skeie stilte for Bergen – de to førstnevnte er debutanter i eliteseriesammenheng.

Etter femteplass i grunnspillet, skulle Bergen møte Haugerud som endte på sisteplass. Med seier her var laget sikret å unngå nedrykk. På forhånd var det kjent at Bergen antagelig hadde bedre herrespillere, mens Haugerud har et sterkt damelag.

Det startet veldig godt med seier i alle tre herresinglene, Jørgen i HS1, René i HS2 og Morten i HS3. Vera og Malin tapte sine damesingler, mot svært sterk motstand. Begge herredoublene med Kenneth/René og Morten/Jørgen ble vunnet, og dermed trengte vi bare å vinne én kamp til for å unngå nedrykket.

Ettersom vi bare hadde to damespillere med, måtte vi avgi walkover i damedouble – og dermed skulle alt avgjøres i mixdouble. Etter sterk innsats fra debutanten Vera sammen med Kenneth, kunne vi puste lettet ut – med seier 6-4. Sigbjørn og Malin tapte for øvrig sin mix etter god innsats.

Dermed skulle vi spille kamp om femteplassen, og det mot Vestre Aker. Dette er et lag som har tøffere spillere både i form av herre- og damespillere, men vi hadde allikevel et godt håp om å sikre oss femteplassen.

René og Morten vant igjen sine singler. Det kan bemerkes av Morten vant mot en dyktig svenske i to sett, etter å ha snudd fra 10-17 ned i andre settet. Meget sterkt mentalt av Morten. René dro i land en tresetter. Jørgen fikk for sterk motstand mot sølvmedaljør fra NM, Steinar Klausen. Vera imponerte igjen, og vant sin DS1 mot en langt eldre motstander. Etter at Malin tapte sin single, og vi måtte avgi walkover i DD sto det 3-3 før HD og MD.

I mix ble det igjen én seier og ett tap, seier til Kenneth/Vera og tap for Sigbjørn/Malin. Det var altså herredoublene som var avgjørende for om det ble 5. eller 6.plass. Vi hadde gjort om på doublene fra forrige kamp, og Morten og Kenneth spilte HD1 mot Steinar Klausen og Patrik Semelius. Her ble det jevnt og spennende, men Vestre Aker dro dessverre i land seieren med 21-17 i tredje sett. Samme skjebne led René og Jørgen, som hadde matchball 20-19 i tredje sett, men endte med å tape 22-20. Meget surt!

Av den grunn måtte altså Bergen ta til takke med en 6.plass i året eliteserie, etter å ha tatt medalje de to foregående år. Mye utskiftninger denne sesongen, men lagleder er meget fornøyd med innsatsen de som har vært med har vist. Takk til alle som har spilt gjennom året! Neste år kommer vi sterkere tilbake.